19 januari 2012

Gezinsavonden-update

Sinds een aantal maanden hebben we op de vrijdagavond een heuse gezinsavond. Dat betekent dat ik in de dagen daarvoor een plan maak voor wat we die avond gaan doen. Ons dochtertje van vier mag langer opblijven, kaarsjes gaan aan en we drinken lekker warme chocolademelk en meestal heb ik iets lekkers gebakken.

De activiteiten die we doen zijn bijvoorbeeld: een (kinder)film kijken met gepofte popcorn, een spel doen, voorlezen, naar een muziekconcert toe, naar een voorstelling of evenement, iets samen bakken of een activiteit uit dit boek. Dat laatste vind Myrthe het allerleukste. Ik had pas bijvoorbeeld twee schatkaarten gemaakt en er lagen dus twee schatten verstopt in huis. Eerst kreeg Myrthe de eerste schatkaart en gingen we met zn allen de (rare) opdrachten doen die op het papier stonden (bijv. kruip onder de tafel door en hup als een kikker naar de keuken). De eerste schatkaart was makkelijk. De schat was zo gevonden, maar de schatkist was leeg! Daarna de tweede schatkaart. Die was veel lastiger met nog gekkere opdrachten en toen de schat eindelijk gevonden was, lag het schatkistje vol met kleine snoepjes en een klein cadeautje. Daarna er samen over gehad dat als je de wegen van satan gaan, het soms een makkelijke weg lijkt, maar dat zijn beloftes loos zijn en het een valse schat is. Maar als je op zoek gaat naar de echte Schat is dat een moeilijke weg, maar de Schat (=Jezus, het eeuwige leven) is het dubbel en dwars waard! Ben echt zo blij met deze boeken van Focus on the family!
Als ik aan Myrthe vraag waar ze het meest zin in heeft van de hele week is dat absoluut de gezinsavond. Ze geniet ervan met volle teugen en als de avond eens niet door kan gaan, doordat er iets tussen komt is ze diep teleurgesteld..
Ik raad echt iedereen aan om te starten met een speciale gezinsavond, ook als je al tieners hebt (daar zijn ook speciale boeken voor). Je maakt mooie herinneringen met je gezin, je maakt de band die je hebt als gezin hechter, je deelt leuke momenten samen en de kinderen zullen dat niet snel vergeten!

6 opmerkingen:

  1. Nah, wat leuk om te lezen dat jullie dat ook doen uit dat boek! Grappig, Petra schreef ook al dat ze het boek had, ik had er juist nog nooit van gehoord een paar maanden geleden. En hier reageert Job net als Myrthe, hij vindt de gezinsavonden superleuk! Maar ik ben nog een beetje op zoek naar andere invullingen inderdaad, want elke week uit het boek werken, vraagt teveel voorbereiding van mij (vooral als ik die zondag ook nog zondagschool heb) dus ik ben eigenlijk nog op zoek naar een ander, eenvoudig dagboek voor kinderen, zodat we om de week uit het gereedschapskistboek kunnen werken. Leuk om hier ook over anderen bij te lezen. Dankjewel voor jou kijkje in je gezinsavond, ik ga er zeker ook nog over bloggen de komende weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @zeeuwse mama: De gezinsbijbel NT van de ibb, waar ik over schrijf in een eerder blog heeft ook veel leuke activiteiten, maar ik wissel het idd ook af met voorlezen, film, uitje ed.

    Bedankt voor je reactie,

    groetjes marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi Marjolein. Hier genieten we ook van gezinsavonden!
    Zeeuwse mama, nog een mooi boek met niet zo heel veel voorbereiding: Fenny den Boer en Cocky Drost (red.), Voor elkaar. Doe-boek voor kinderen en ouders
    Suczegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor deze tip, Nelleke. Leuk! Groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de tips, daar had ik een beetje op gehoopt ;-) ik ga de tips eens bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marjolein, bedankt voor de leuke ideeën, het is inderdaad goed om samen echt iets te plannen als gezin. Ik merk dat ik eigenlijk nog best wat creativiteit kan gebruiken om samen leuke dingen te ondernemen, zowel 'uit' als 'thuis'. Die schatkaarten (en de boodschap erbij) zullen hier ook wel met veel plezier ontvangen worden... Ik hou 'm in gedachten voor zo'n vrijdagavond!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-