26 april 2012

Recept hartige taart

Een recept voor een heerlijke hartige taart met witlof en spekjes...(ideaal voor kinderen, die zien en proeven de groente hierin niet zo goed). Een favoriet hier thuis, we eten hem zeker één keer per maand.


Nodig voor 5 personen:

1 pak spekreepjes
bladerdeeg voor hartige taart (ik gebruik altijd de verse bladerdeeg van AH)
4 eieren
1 bekertje crème fraîche
4 stronken witlof
2 uien
3 wortels
100 gram geraspte kaas
75 gram bloem
knoflook (poeder) (1 theelepel)
italiaanse kruiden (3 theelepels
peper en zout (naar smaak)
olijfolie

Bak de spekjes en laat daarna uitlekken op een stuk keukenpapier. Snijd de witlof en ui in kleine stukjes en rasp de wortels en was het groentemengsel in een vergiet. Verhit de olijfolie en fruit de groente in de olie. Vet een vlaaivorm in met boter of olie. Leg het kant-en klare deeg in de vlaaivorm en druk aan bij de randjes. Doe de crème fraîche in een beslagkom, samen met de eieren, kaas, bloem, zout en peper, knoflook (1 theelepel) en italiaanse kruiden (ong. 3 theelepels). Roer het mengsel goed door elkaar. Haal de pan met groenten van het vuur af. Doe de spekjes en het crème freche-mengsel bij de groenten. Doe het beslag in de vorm en zet 25-35 minuten minuten in een voorverwarmde oven op ong. 190 graden. Als de randjes mooi bruin zijn is de taart gaar. Eet smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. Mjammie. Lekker lijkt me die van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marjolein,
    Ik vond geen mailadres op je weblog, daarom even in een reactie. Je adreswijziging voor Above Rubies mag je doorgeven aan mij via aboverubies@skynet.be Ik verzorg de distributie in B en NL. Het magazine komt overigens niet regelmatig uit omdat het gedrukt wordt nadat er voldoende giften zijn binnengekomen. Er is een laatste nummer gedrukt, maar deze is nog niet in Europa gearriveerd.
    Hartelijke groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marjolein,

    Pas geleden kreeg ik een mail van mijn schoonmoeder uit Urk met een blogtip die zij weer van een dominee had gehad. Wat blijkt? Dat was jouw blog! Je bent natuurlijk al gauw 'vrouw van' natuurlijk, dus zo kwam ik er achter dat je waarschijnlijk in hetzelfde kerkverband 'zit'... nu geef ik daar niet zoveel om, maar ik vond het toch wel grappig om te zien hoe klein de wereld, vooral het christelijke wereldje, soms is. Ik heb mijn schoonmoeder teruggemaild en gezegd dat het recept die lekkere, grote appeltaart van onze verjaardagen van jouw blog komt. Zij stond ook te kijken. Ben je wel eens in Gouda naar de kerk geweest? Wij zijn er pas zo'n 2 jaar lid. Ik ben zelf iets behoudener in de invulling van mijn geloof dan de meeste kerkleden, maar het is een wel een op Christus gerichte en hele warme, om je gevende gemeente. Sommige oudere mensen zijn zulke mooie, levende voorbeelden van hoe je geloven kan terwijl alles lijkt tegen te zitten.
    Ben benieuwd of je er wel eens bent geweest.

    Groetjes,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemieke,

      Tjonge, wat leuk om te lezen zeg! Mijn man heeft een paar maanden stage gelopen op Urk, dat was een mooie tijd. De Urkers zijn vriendelijke, gastvrije mensen!!

      Ik ben wel eens in Gouda geweest (in jouw kerk bedoel ik ;-) en mijn man is daar ook al wel eens voorgegaan. Wie weet heb je weleens onder zijn gehoor gezeten :-)Heb zelf ook in Gouda op kamers gezeten. We woonden in een studentenhuis aan de Oosthaven. Was een ontzettend leuke tijd!
      Leuk dat we van hetzelfde kerkverband zijn, maar inderdaad nog belangrijker is dat we horen bij de wereldwijde Kerk van Jezus Christus!

      Veel zegen in alles en de hartelijke groeten,

      Marjolein

      Verwijderen
  4. Goed bruikbaar recept. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben benieuwd naar je volgende stuk!=)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marjolein, ik heb je blog net ontdekt! goed om jouw berichten te lezen, ik ga je volgen. Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-