29 januari 2014

Goedkoop, goed, zelfgemaakt schoonmaakmiddel voor de keuken

Ik wil jullie graag het recept geven van schoonmaakmiddel voor de keuken. Ik heb het recept ooit eens gepind op pinterest en toen heb ik het schoonmaakmiddel gemaakt en nu gebruik ik dit schoonmaakmiddel alweer zeker een half jaar, dus dacht dat ik er wel een recensie van kon geven. Dit is werkelijk het beste (keuken)schoonmaakmiddel wat ik ooit heb gehad. Het gasstel, de spoelbakken, de kranen, ze blinken als nooit tevoren. Ik gebruik het spul ook om tafels af te doen, om vingers van de ramen te halen, soms voor de vloeren. Echt topspul! Als je er wat citroensap door heen doet kun je het ook heel goed gebruiken voor de badkamer.

Je hebt nodig:

Een lege schoonmaakfles met sluitdop
Baking soda of bicarbonate of zuiveringszout (verkrijgbaar bij de toko of PLUSsupermarkt)
Schoonmaakazijn
Afwasmiddel
Water

Als je kinderen hebt roep ze er dan bij als je dit gaat maken, want ze gaan een geweldige chemische reactie zien. Vul 2\3 van de fles met schoonmaakazijn, doe er een paar druppels afwasmiddel bij, dan 1\3 deel water en dan 1 theelepel baking soda. Het schoonmaakmiddel gaat door de baking soda  bruisen en spuiten en het wordt opeens een schuimfontein, laat maar gewoon even z'n gang gaan. Doe de dop op de fles. Schud even en laat even staan en klaar is je schoonmaakmiddel!! Blijft hij na een aantal minuten nog steeds bruisen en spuiten dan heb je waarschijnlijk toch iets teveel baking soda gebruikt. Bruist het helemaal niet dan heb je te weinig baking soda gebruikt.


14 opmerkingen:

  1. Als je nog meer recepten wilt, heb hier thuis een boek vol van die heerlijke zachte natuurlijke schoonmaakmiddelen. Toevallig zei ik tegen m'n schoonzus vorige week daar moet ik ook eens wat mee gaan doen. Eerst zijn de verzorgingsproducten aan de beurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig zoiets wil ik ook nog steeds maken ;)
    tijd is helaas een raar iets... is zo vaak op...
    liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, heerlijk die eerste zin 'eerst je kinderen erbij halen want ze gaan iets heel leuks meemaken' :),...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke tip en handige tip!
    Ik heb een boekje waar ook allemaal recepten in staan, het heet: Vlekken verwijderen, 100% natuurlijk. Geschreven door: Angela Martin. Staan leuke en hanige recepten in. Ze werken met 12 basisproducten: zuiveringszout, borax, wijnsteenzuur, eucalyptusolie, glycerine, citroenen, zuivere zeep(marseille of aleppo), zout, sodawater, azijn, soda en essentiële oliën.
    Ik heb het destijds bij Dille en Kamille gekocht, het boekje was ook een tijd te koop bij de boekenvoordeel winkels.
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga het eens doen, maar moet er wel wat moet voor verzamelen hoor. Vind schoonmaken al niet mijn hobby...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marjolein,
    Mijn moeder heeft je pas via facebook een berichtje gestuurd, omdat ze geen account had. Ze vroeg daarin wat er fout is gegaan met het maken van haar eigen schoonmaakmiddel... (Ze hield niks over) Het berichtje staat bij overigen (dus misschien zie je hem wel niet) ik heb wel een account, dus dacht ik schrijf gewoon even een berichtje... Net als mijn moeder lees is veel van je site en leer er veel van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anne,

      Waarschijnlijk heeft ze teveel baking soda erin gedaan. Minder de baking soda en doe wat meer water erbij. Meestal stopt het bruisen na een minuut en kun je de dop van de spuitfles erop doen. Succes!

      Verwijderen
  7. Ik heb je genomineerd voor de liebster award, waarom? lees maar: http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2014/02/liebster-award.html

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schoonmaken is ook zeker mijn hobby niet, maar met de steeds minder wordende inkomsten en groeiende kosten is het uitermate prettig eens een site tegen te komen waar niet alles maar steeds om 'meer, groter' gaat, maar waar op 'beter, kwaliteit' gelet wordt.
    Zelf heb ik een aantal jaar Quick 'n Brite gebruikt, moet zeggen dat dat spul razend goed schoonmaakt, maar niet alles eraan is even goed voor het milieu. Wel perfect spul om rode wijnvlekken schoon te krijgen. Bovenstaand schoonmaakrecept ga ik daar ook eens op uitproberen.

    Wel zou ik graag willen weten of dit spul ook in een spuitfles met zo'n sproeikop kan. Ik heb nl. maar 1 goede hand tot mijn beschikking, de andere werkt niet zo lekker en ik besproei dan ook altijd eerst mijn schoon te maken dingen, dat werkt een stuk makkelijker dan een sopje maken, met emmers slepen en daar steeds mijn doekje in te moeten spoelen en uitwringen. Door eerst overal schoonmaakmiddel op te spuiten kan ik alles 'voorbehandelen' en gaat het vuil er een stuk gemakkelijker af.

    Graag hoor ik van je,
    Groet,
    Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie blog heb je..kreeg deze blog door van een goede collega, heel mooi! Je hebt ook zo mooie header en achtergrond, ga je volgen hoor!

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-