25 maart 2014

Leer je dagen te tellen...

Na het lezen van dit boek zingt er de hele dag door een Bijbeltekst door mijn hoofd. De tekst uit Psalm 90:12
Leer ons zó onze dagen tellen, dat wij een wijs hart verkrijgen.
Hoeveel dagen ben je al op deze aarde? Hoeveel zullen er nog volgen? Hoe heb je je dagen besteedt? Wat herinner je nog van de dagen die je geleefd hebt? Al die vragen dwarrelden door mijn hoofd toen ik over deze tekst nadacht.

Ik denk dat deze tekst op twee manieren toegepast kan worden in je leven. Als eerste word je met deze tekst een soort van wakker geschud. Hoe ziet jouw dag eruit? Durf je 'ja' te zeggen tegen onverwachte momenten en gebeurtenissen die het waard zijn om herinnert te worden? Ik kan bijv. heel druk bezig zijn in het huishouden en dat is ook nodig, maar als de zon dan schijnt en de kinderen vragen of ik met ze wil gaan wandelen, dan kan ik verder gaan met het huishouden, maar ik kan er ook voor kiezen om met ze te gaan wandelen, met ze praten, te genieten van de natuur. Ik kan ervoor kiezen om elke dag -vol van zijn eigen drukte- door te zwoegen, maar ik kan er ook voor kiezen om af en toe stil te staan en te benoemen waar ik dankbaar voor ben. De giften, die ik elke dag krijg van onze Hemelse Vader, op te schrijven, te fotograferen, in te prenten. Het dagelijkse werk moet wel doorgaan natuurlijk en je kan niet altijd op alles 'ja' zeggen, maar probeer eens te leven in het hier en nu. Wees er eens helemaal. Besef hoe fragiel een mensenleven is en wat je zou doen als je zou weten dat je nog maar een paar dagen hier op aarde door zal brengen? Hoe zou je dan leven? Als je bewuster en intenser leeft en de dingen gaat benoemen waar je dankbaar voor bent, dan word je daar wijzer van. Je maakt je minder druk om zaken die er niet zo toe doen, je beseft meer hoe gezegend je bent en hoe geliefd.

Als tweede kun je in de tekst ook Jezus betrekken. In Hem zijn al de schatten van de wijsheid en de kennis verborgen staat er in Kolossenzen 2:3. Alleen als je hart toebehoort aan Hem kan het wijs worden. En in Psalm 90:14 staat ook zo mooi: 'Verzadig ons in de morgen met Uw goedheid'. Je dagen zijn van weinig betekenis als je ze niet leeft met Christus. Zoek Hem in de morgen, leg je dag aan Hem voor, studeer in Zijn Woord en dan ga je je dagen tellen, anders gezegd: dan gaan je dagen tellen. C. Studd schreef eens een gedicht waarin stond: 'Je hebt maar één leven en het gaat snel voorbij, maar alleen dat wat je voor Christus hebt gedaan zal eeuwige waarde hebben'. (vrij vertaald) Je zou ook kunnen zeggen: alleen dat wat Christus in jou heeft gedaan zal eeuwige waarde hebben.

Daarom wil ik mezelf en jullie oproepen om bewuster te leven, te genieten van alle genadegaven die je dag aan dag, minuut aan minuut ontvangt. En om dichter bij Hem te leven, van Hem te leren hoe je leven moet en om de Woorden van Hem weer door te geven aan anderen.


2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de mooie aansporing! Het voelt soms als 'falen' als je takenlijstje niet is afgewerkt, maar inderdaad.. beter is het om er gewoon te zijn voor onze kostbare kinderen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo ervaar ik dat soms ook, Lisanne. En je lijstje is ook niet onbelangrijk, maar in het licht van de eeuwigheid hebben andere dingen soms voorrang nodig. Wat heb je een mooie blog trouwens. Heb een aantal mooie en bemoedigende posts van je gelezen, fijn! Door Christus verbonden, Marjolein

      Verwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-