24 maart 2014

Recept: Zoete Aardappelchips en zelfgemaakte amandelmelk

Een gezonde en lekkere snack voor de kinderen en voor jezelf: Zoete aardappelchips!

Zoete aardappel staat bekend om zijn vele vitamines en is zowel gekookt als gebakken heerlijk.
Ook als snack is hij heerlijk.





Schil de zoete aardappel en schaaf (met bijv. een kaasschaaf) dunne plakjes van de aardappel. Leg deze op bakpapier op een magnetronschaal. Bestrooi van de voren met zeezout, rozemarijn en knoflook of bijv. met zeezout en paprikapoeder.

Zet de magnetron op de hoogste stand en op ong. 10 minuten. Dit varieert erg per magnetron. Bij sommige recepten zijn ze al veel eerder gaar en lekker knapperig, maar ik heb een oude magnetron en bij mij waren ze pas na 10-12 minuten gaar.

Als ze eruit komen laat je ze een minuutje afkoelen en dan heb je hele knapperige chips. Zijn ze nog zacht, dan moeten ze nog langer in de magnetron. Doe ze niet te lang in de magnetron, want dan worden ze bruinig en dan zijn ze eigenlijk een beetje verbrand en smaken niet meer zo lekker.

Je kunt de aardappelplakjes ook in de oven doen en je kunt deze chips ook maken van gewone, witte aardappel.



Ook heb ik pas zelf amandelmelk gemaakt. Ik gebruik vaak amandelmelk in warme (ontbijt)pap, of smoothies of voor andere dingen. Ongezoete amandelmelk is al gauw 3,- per pak, dus was het logischer het zelf te maken. En het bleek ook erg eenvoudig.

Je laat een half kopje witte rauwe amandelen (markt, notenkraam) een aantal uren weken in ruim water. Dit water giet je af en je doet de amandelen in de blender. Je giet er 5 kopjes water bij en evt. een klein beetje zeezout. Dan blender je goed en giet de witte melk door een zeef in een karaf. Er blijft pulp over in de zeef en dat kun je weggooien. De melk is ongeveer een week houdbaar in de koelkast. Voor gebruik wel even goed doorroeren. Je kunt er ook gezoete amandelmelk van maken door er tijdens het blenderen honing of maplesirup of kokosbloemsuiker doorheen te doen.

p.s. de lezers die mijn schoonmaakmiddel hebben gemaakt wil ik nog wijzen op een foutje in de blogpost daarover. Ik had geschreven dat je 2 eetlepels baking soda moest gebruiken, maar dit moet 2 theelepels zijn!

2 opmerkingen:

  1. Ik zou ze in de oven doen. Stralingen van de magnetron probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
    Bernice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De amandelmelk ga ik proberen te maken. Koop deze altijd , met havermout een lekker ontbijt!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-