11 februari 2015

Het belang van genade en dankbaarheid in het dagelijks leven

Soms raakt je leven in een sleur. Het leven van alledag slokt je op. De zorgen om het wereldnieuws groeien. De huishoudelijke taken stijgen je boven het hoofd. De zorg om de kinderen, hun gezondheid, hun geestelijk leven. Zorgen misschien in het huwelijk of in familierelaties. Het kan je zomaar van minuut tot minuut bezighouden. Terneerdrukken. Angstig en bezorgd maken.

Wat is het dan goed om je blik omhoog te heffen naar God. Niet meer zien op jezelf, je zorgen en angsten maar uitzien naar Hem. Om in geloof te mogen zeggen: Heer, Ik ben het niet waard dat  U naar me omkijkt, maar spreek slechts een woord en het zal gebeuren (Lukas 7). Heere, spreek slechts Uw Woord van genade in mijn leven en het zal mijn leven veranderen. Er is niks in mij dat Gods genade verdient. Er is niks wat ik kan doen om Zijn gunst te winnen. Maar als je opkijkt naar Hem, dan is alles te vinden wat je nodig hebt: Genade, vergeving, vrede, liefde, overwinning van angst en zorgen, vreugde en diepe dankbaarheid.

En als je dan gaat beseffen hoe groot Gods genade en liefde voor jou is, dan kan het niet anders of je gaat danken en lofprijzen. Danken voor alle liefdesblijken die je van God krijgt. Alle zegeningen. En als je dan zo je zegeningen gaat benoemen en ze bij Gods troon brengt als dankoffer, dan gaan er dingen veranderen. Het leven van alledag verandert. Je krijgt meer vreugde, je geniet van de kleine dingen om je heen, je kunt ook in moeilijke omstandigheden staande blijven, je relatie met God verdiept zich, je bent zelf tot een zegen.

Michelle Duggar (moeder van 19 kinderen) schreef eens dat ze tot midden in de nacht kleding zat weg te vouwen en te strijken. Er kwam maar geen eind aan het werk. Ze was ontzettend moe en ze vroeg zich af hoe het allemaal verder moest, of ze het nog wel aankon allemaal. Ze besloot God te gaan danken en lofprijzen. In plaats van te klagen, te lofprijzen. Na die lange nacht kwam de pianolerares langs en vroeg haar waarom ze er zo moe uitzag. Michelle vertelde de reden en de pianolerares (die alleenstaand was) zei dat ze de was altijd geweldig vond om te doen en ze heeft sindsdien jarenlang wekelijks geholpen met de was.

Dankzegging verandert de omstandigheden niet altijd, maar wel je houding, je geloof, je vreugde.
Zelf moet ik hier ook altijd weer bij stilgezet worden. Te gemakkelijk kijk ik alleen maar naar mijn eigen tekortkomingen, zorgen en het vele werk wat dagelijks verricht moet worden. Te snel laat ik me bezorgd maken. Maar op het moment dat ik, door de Heilige Geest, Gods genade weer zie en merk en ervaar, dan vormt zich een offer van dankzegging. Dan gaan er dingen veranderen, dan krijg ik het juiste perspectief weer terug: ik, zondaar, heb genade gekregen van God en ik mag mijn leven met Hem leven in dankbaarheid voor alle liefdesgaven die ik uit genade van Hem krijg.

Loof de Heer want Hij is goed, Zijn goedheid duurt voor eeuwig!

Hieronder een filmpje waarin Ann Voskamp vertelt (in het Engels) wat het belang is van dankzegging en hoe dat alles anders maakt. Echt een aanrader om te kijken, ook als je boek van Ann Voskamp al gelezen hebt.

9 opmerkingen:

  1. Mooi. Bijzonder mens. Jammer dat het geluid en beeld niet synchroon loopt. Maar de boodschap is helder :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie, inspirerende blog weer. Het is echt belangrijk om steeds weer te ontdekken dat bij Hem alles te krijgen is wat je nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zouden we moeten zonder Hem?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, inspirerend in a sense. Maar...

    "One goal: Finding the holy grail of joy" (2.00 - 2.11)
    Are you serious?

    Waar in de Bijbel staat dat het Gods ultieme wil/doel is dat wij gelukkig zijn?

    Ja, een dankbaar hart en je dankbaarheid uiten naar God is zeker een Bijbelse houding - 1 Thes. 5:18.
    Maar dat heeft alles te maken met gehoorzaamheid in alle omstandigheden.

    Het is aan te bevelen om de teachings van deze vrouw eens dieper te 'bestuderen'..
    Gaat haar boodschap werkelijk over gehoorzamen aan de Heer?

    Is "Eucharisteo" dè sleutel tot .. ?

    P.s. Toen ik in 2011 haar eerste boek las, voelde ik me steeds minder goed bij haar boodschap... maar misschien moet je, om deze taal te begrijpen, vrouw zijn? Zo ja, vergeef me dan mijn kritische houding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hoef je geen vrouw voor te zijn Johannes....ik voel precies hetzelfde en dat vind ik jammer.
      Ik heb het boek uiteindelijk weg gedaan want het 'klopte' niet...en ook bij dit filmpje bekroop me een akelig gevoel, en ben ik het helemaal eens met jouw vragen
      Maar geweldig dat andere vrouwen door haar juist dichter bij God komen

      Verwijderen
    2. Zelfde gevoelens. Het boek blijft wel in de kast. Soms pak het nog wel eens omdat bepaalde passages heel erg mooi en aangrijpend zijn.

      Verwijderen
    3. Ik voel het ook zo aan, geeft geen goed gevoel, blij dat er meerdere zijn die dat zo ervaren. Grt Lies

      Verwijderen
    4. Beste Johannes,

      Bedankt voor je reactie. Ik vind hem wel redelijk veroordelend. De holy grail betekent dat de genade van God alles is. Zonder dat red je het niet en als je inziet dat alles genade is en dat je door genade alleen gered bent, dan kan het niet anders of je hart vult zich met dankbaarheid en dat geeft zo´n diepe vreugde die de wereld nooit zal kunnen bevatten. Eucharisteo betekent ook genade-dankbaarheid-vreugde. Dit is niet zomaar een makkelijke stelregel of stelt de vreugde voor alles, maar laat de genade schitteren en daarmee Gods oneindige liefde en vergeving. Jammer dat je haar boek niet mooi vond. Helaas zijn er meer reacties zoals die van jou en hieronder op het boek, maar ik denk dat er niet door het poetische van haar boek heen gekeken wordt. Sommigen vinden bijv. dat ze pantheïsme voorschrijft, terwijl ze daar zo duidelijk in haar boek afstand van neemt. Verschillende kritische schrijvers hebben openbare excuses gemaakt omdat ze haar verkeerd beoordeeld hadden. John Piper en Tim Keller hebben het openlijk voor haar opgenomen en haar beiden een voorwoord in 1 van hun boeken laten schrijven. Wat zij schrijft is niet anders dan dat Spurgeon schreef of bijv. Calvijn, maar helaas staan teveel mensen te snel klaar met hun oordeel over haar. De boom ken je aan haar vruchten en deze vrouw laat in al haar boeken Christus en Zijn genade schitteren, ze is altijd in de weer voor de zwakken in deze wereld en in elke blog laat ze merken dat al haar hoop in en al haar dankbaarheid voor de Here is, een voorbeeld voor velen.

      Verwijderen
  5. Wat een gevoelens allemaal! Ik hoop dat er ook biddend een antwoord van God verwacht wordt, 'wat vindt U van haar'? 'Mag ik een boodschap van U door haar heen aannemen of is ze verwerpelijk?' En dan toetsend aan het Woord...
    Zelf krijg ik zodoende toch wel de indruk dat ze een instrument van de Heer is. Krijg dagelijks mail. Over het boek kan ik weinig zeggen; ik heb geen boek van haar gelezen. Maar ik ben allebarstens dankbaar voor van alles en nog wat aards en hemels. Groet, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je wilt reageren. Ik hoop dat je dat zult doen als de vrouw uit Spreuken 31:26 -Zij doet haar mond open met wijsheid,
onderricht uit genegenheid ligt op haar tong-